Mintzberg beskriver i sin bog Strategy Safari 10 forskellige strategiske skoler, der nærmere beskriver 10 forskellige måder at tænke på. De ti skoler er kort opsummeret herunder:
hertil lægges så The Design School, som dette indlæg kort vil uddybe. De tre første strategiskoler er ret normative, og er mere koncentreret om hvorledes strategi skal formuleres end hvorledes de bliver skabt. De sidste 6 skoler er således mere optaget af at beskrive hvorledes strategier bliver skabt end hvorledes de ideel bør formuleres.
Designskolen søger i sin simpleste form at finde et match mellem organisationens interne Kapabiliteter og de eksterne muligheder. Det er personer som Philip Selznick og Alfred Chandler m.fl. fra MIT, som har lagt grundlaget for selve tankegangen. Vi kender eksempler fra denne skole på analyseværktøjer som SWOT analysen, der behandler de interne og eksterne forhold hos organisationen. Disse to forhold sammenstilles i form af kernekompetencer og nøgle succeskriterier identificeret i omgivelserne og skaber basis strategien. Ideen er at der udvikles forskellige konkurrerende strategier, der så måles op imod hinanden, ud fra de kriterier som organisationen særligt vil lægge vægt på at opnå indenfor en given periode. Beslutningsprocessen er meget lig den som vi kender fra Administrative Man modellen, men som i sin grundform og som ideal har Economic Man.
Richardt Rumelt har i 1997 udviklet en række tests hvor strategiens egnethed kan testes, disse indgår som nedenstående 4 elementer:
Når strategien er færdigformuleret er den klar til at blive implementeret – en hjælp til denne implementering er at denne forbliver klar, simpel og specifik!
De følgende 7 elementer illustrerer Designskolens mere normsættende tilgang til strategiformulerings processen:
Kritik af denne tilgang til strategi er mange og det gælder samtlige af de 10 strategiske skoler, hvilket er meget betryggende, eftersom al strategi er risikobetonet og folder sig ud i meget forskellige omverdens betingelser. Et udpluk af kritikpunkter er kort opsummeret i nedenstående:
Således kan vi kort konkludere at Design skolen har en ide om at een hjerne kan håndterer en myriade af informationer og udklække en relevant strategi; denne hjerne kan opnå fuld indsigt i et virvar af detaljer og indsigtsfuld viden om situationen, såvel den interne som eksterne; Den relevante viden må tilvejebringes før en strategi kan implementeres, hvilket kræver at situationen forbliver relativ stabil og forudsigelig; Organisationen må forberede sig på en centralt formuleret strategi.
Designskolen er en relevant og ikke nødvendigvis utidssvarende tænkemåde, den passer bare ikke ind i alle situationer og vel også efterhånden i de færreste, men utvetydigt er dens bidrag til strategifeltet eks. via dens SWOT analyse, som de fleste har udført som indledning til strategiprocessen.